تبلیغات
مقالات فارسی - چگونگی کاهش اضطراب سوادآموزان
مقالات فارسی
پنجشنبه 26 فروردین 1395 :: نویسنده : نگار موسوی
تحقیق چگونگی کاهش اضطراب سوادآموزان شامل 36 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  چگونگی کاهش اضطراب سوادآموزان می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

چکیده :

این پژوهش تحت عنوان «چگونگی کاهش اضطراب سوادآموزان هنگام بازدید راهنمایی تعلیماتی» ؛ در مرکز یادگیری محلی شهید ادیبی شهرستان دزفول انجام گرفت. هدف اصلی آن شناسایی علل و عوامل اضطراب سوادآموزان در هنگام بازدید راهنمای تعلیماتی و برطرف کردن و یا کاهش این علل و عوامل بوده است. اقدام صورت گرفته که عبارت از ، تغییر در نگرش در رفتار آمزشیار و سوادآموز نسبت به راهنمایی تعلیماتی اثربخش کردن بازدید در زمینه بهبود کیفیت تدریس بود، باعث گردید تا پژوهش گر به اهداف گفته شده دست یابد . در جریان پژوهش مشخص شد که توجه به اصول و فنون بازدید و تغییر نگرش آموزشیار و سوادآموزان نسبت به بازدید و اجرای آن در کلاس ها تأثیر شگرفی در نگرش های عاطفی سوادآموزان ، نتایج بازدید و حتی خود پندارة راهنمای تعلیماتی نسبت بر فعالیت شغلی و ویژگی های شخصیت خود بر جا می گذارد.

مقدمه

مسئله مبارزه با بی سوادی و گسترش آموزش بزرگسالان از مسائل عمده ای است که مورد توجه کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است. و به دلیل ارتباط و همبستگی رشد اخلاقی ، فرهنگی و اقتصادی هر جامعه با افزایش تعداد
بی سوادان، سرمایه گذاری در این زمینه و تلاش برای مبارزه با بی سوادی و ریشه کن کردن آن در هر جامعه بویژه در جامعه اسلامی یک ضرورت اجتماعی ، اخلاقی و انسانی و الهی است. که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی با درک عمیق از مشکلاتی که بر اثر بی سوادی مردم در جامعه بروز ظهور می یابد.، طی فرمانی موضوع بسیج سوادآموزی را صادر کرد و در هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ سازمان نهضت سوادآموزی با هدف باسواد کردن خیل عظیم
بی سوادان کشور تشکیل شد. حضرت امام(ره) به منظور تقویت برنامه سوادآموزی حجة الاسلام والمسلمین قرائتی را به عنوان نماینده خویش در این سازمان منصوب نمود مهم ترین هدف های نهضت سوادآموزی عبارتند از: آموزش خواندن و نوشتن ، یادگیری شکل نوشتاری و شفاهی زبان و درک پیام های کتبی و شفاهی ، شناخت فرهنگ ملی و محلی ، درک اهمیت اتحاد و همبستگی ، دریافت اهمیت بهداشت و تنظیم خانواده و تغذیه مطلوب تر. برای رسیدن به این هدف ها بررسی وضعیت سواد و عواملی که در حیطه ی کار سوادآموزی درگیر می باشند و مبارزه با موانع و مسائل و مشکلات موجود بر سر راه آموزش در کشور، استان و شهرستان از اهمیت خاصی برخوردار است ، چرا که بدون توجه به آن امکان دست یابی به یک حرکت مفید و ثمربخش غیر ممکن است. امروزه نظارت و راهنمایی بخش حیاتی از مدیریت هر سازمانی است. کاربرد آگاهانه نظارت با سازمان و تمامیت آن پیوند جدایی ناپذیری دارد. ضرورت امر نظارت در مدیریت سازمانی آن گاه قابل تشخیص خواهد بود که مسئولیت اساسی هر مدیری را در نهایت حفظ موجودیت سازمان بدانیم . در مقام مقایسه با سایر سازمان ها آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان پیشرفته و پیچیده برای حفظ و مداومت فعالیت های آموزشی به راهنمایی و نظارت اثربخش نیاز دارد. امّا چطور و چگونه؟[۱]

در همین راستا در نهضت سوادآموزی شهرستان دزفول مرکز یادگیری محلی شهید ادیبی در صدد بر آمدیم تا دلایل ایجاد اضطراب سوادآموزان هنگام بازدید راهنمای تعلیماتی را (به عنوان یک هدایت گرو مدیر) در بعد نظارتی مورد بررسی قرار دهیم. علت انتخاب این موضوع به این دلیل است که امروزه فشارزاهای روانی مانند اضطراب که در محیط آموزشی ما وجود دارد به گونه ای است که باعث خلل در بهداشت روانی فرد و در نتیجه کاهش کیفیت آموزش آن ها می شود. و با توجه با این که سوادآموزان ما در معرض چنین خطری هستند لذا ما در این پژوهش سعی داریم که تا با یاری خداوند این عوامل را شناسایی و با کاهش آن ها به بهبود آموزش بپردازیم و سلامت روانی سوادآموزان را تأمین نماییم. ان شاءا…

بیان مسئله (توصیف وضعیت موجود)

این پژوهش به بررسی علل و عوامل ایجاد اضطراب سوادآموزان هنگام بازدید راهنمایی تعلیماتی و راه های کاهش و یا برطرف کردن آن می پردازد.

اضطراب به عنوان یک پدیده متداول و مهم آموزشی رابطه تنگاتنگی با عملکرد و پیشرفت تحصیلی سواد آموزان دارد این پدیده مهم شناختی – هیجانی که نقش بسزایی در عملکرد تحصیلی سواد آموزان ایفا می کند. چند دهه است که مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است[۲].

عوامل متعدد و بی شماری هستند که باعث اضطراب می شود و یا اضطراب را تشدید می کنند برای سهولت کار، اضطراب تحصیلی سواد آموزان بزرگسالی را که، با وجود مسائل و مشکلات زندگی روزمره خود به امر تحصیل مبادرت کرده اند را دسته بندی و به آن دسته از مسائل می پردازیم که در حیطه آموزشی و کلاس درس برای او بوجود می آید. امروزه اکثر صاحب نظران آموزشی بزرگسالان معتقدند که سواد آموزی یک تخصصی بوده و برای آن افراد متخصص و کارآمد لازم است فلذا باید عاملان سواد آموزی از کارایی و مدیریت آموزشی لازم برخوردار باشند. یکی از مسائل و مشکلات و نارسائی های موجود در مسیر سواد آموزی نگرشی است که از بازدید راهنمایان تعلیماتی در ذهن همگان بویژه سواد آموزان و آموزشیاران موجود می باشد. که زیر بنای آن از زمان های گذشته پایه ریزی شده و فعلاً هم وجود دارد. این امر موجب می شود اضطراب سواد آموزان و آموزشیار بسیار زیاد گردد به طوری که آن ها هنگام بازدید راهنمای تعلیماتی عملکرد طبیعی و مناسب از خود نشان ندهند که البته این امر می تواند معلول عواملی چند از قبیل، نگرش اداری و بازرسی گونه راهنمای تعلیماتی، ناتوانی در ارائه مهارتهای لازم به سواد آموز از سوی آموزشیار، عدم حضور پیوسته سواد آموز در کلاس درس، روابط اداری و غیر عاطفی بین آموزشیار و راهنمای تعلیماتی بی توجهی به سواد آموز و عدم شناخت صحیح سواد آموز از وضعیت تحصیلی خویش و …….. می باشد. برای این که گامی در جهت رفع مشکل فوق برداشته شود پژوهش گر موضوع اضطراب سوادآموزان هنگام بازدید راهنمای تعلیماتی و راه های کاهش و یا برطرف کردن آن را در نهضت سوادآموزی شهرستان دزفول انتخاب نموده است. امید است بتوان با انجام این تحقیق گامی در جهت رفع مشکلات سوادآموزی و ریشه کن کردن معضل اجتماعی بی سوادی از جامعه و کشور اسلامی این برداشته باشیم . (ان شاء ا…)

جهت دانلود متن کامل تحقیق چگونگی کاهش اضطراب سوادآموزان کلیک نمایید



نوع مطلب :
برچسب ها : چگونگی کاهش اضطراب سوادآموزان، مقاله چگونگی کاهش اضطراب سوادآموزان، تحقیق چگونگی کاهش اضطراب سوادآموزان، مقاله در مورد چگونگی کاهش اضطراب سوادآموزان، تحقیق در مورد چگونگی کاهش اضطراب سوادآموزان،
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نگار موسوی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :